Subject: FW: Tarbijavaidluste komisjon
From: "Kristel Lekko" <[email-masked]>
To: "Kadi Kallas" <[email-masked]>
Date: Mon, 9 Dec 2024 08:06:49 +0200

From: Veiko Kopamees <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, December 6, 2024 5:07 PM
To: Kristel Lekko <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Cc: Kristina Vaksmaa-Tammaru <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: FW: Tarbijavaidluste komisjon

Tere!
Heameelega selgitan olukorda.
Tarbijavaidluste komisjon on oma tegevuspraktikas väheformaalne ja
paindlik. Igapäeva praktikas ja töös võtame vastu pöördumisi sõltumata
pöördumise vormist ja kohaletoimetamise viisist. Aktsepteerime nii
paberkandjal, elektrooniliselt, kulleriga vm moel meieni saadetavaid
avaldusi ja sellele lisatud tõendeid-dokumente. Kuna meie poole pöörduvad
ka Eestis mitteelavad isikud, EL kodanikud, kolmandate riikide elanikud,
siis aktsepteerime dokumente ka erinevates keeltes (sh vene keeles
esitatud dokumente). Dokumendid võivad olla ka allkirjastamata,
koopiatena, pärit teadmata allikatest, sageli on nendeks e-postivahetus
kolmandate isikutega jne
See  erinevate edastusviiside ja andmekandjate ja vastavate formaatide
rohkus põhjustab aga palju menetluslikke probleeme, mida siinkohal
pikemalt käsitlema ei hakka. Meile on soovitud dokumente esitada ka
välistel kõvaketastel, erinevates veebi ja pilvelinkides, kus on vajalik
eelregistreerimine, rääkimata failiformaatidest, mis on Eestis tundmatud.
Turvalisuse ja tehnilistel põhjustel oleme seda siiski sunnitud piirama ja
välistama osad võimalused ka (info)tehniliste piirangutega. Ka komisjoni
esimehed ja komisjoni liikmed on keeldunud tutvumast ebaturvalisel moel
edastatud ja teadmata päritolu infoga, seda eriti viimaste aastate
küberriskide valguses. Kahjuks kasutame infosüsteemi, mis enam ei vasta
tänapäevastele nõuetele – ning millise osas oleme tarbijatelt ja
kauplejatelt saanud kriitilist tagasisidet selle keerukuse ja kohmakuse
osas.
Tehnoloogiliselt dubleeritakse infosüsteemis toimunud menetlus mõlemale
poolele ka e-postile vastavate teavitustega (sh ka linkide ja tekstilise
osaga). Seega juhul, kui isikul üldse ei ole võimalik infosüsteemi
kasutada, saab ta vastavaid teavitusi e-posti aadressile. Vaid üksikutel
erandjuhtudel oleme paberkandjal dokumente postiga edastanud.
Siiski tahan Teile rõhutada, et näiteks (käsitsi) täidetud  vormivabad
avaldused või e-kirjad, on praktiliselt alati selliste puudustega andmete
osas ja ka lisatavate tõendite osas, mis välistab nende kohese menetlusse
võtmise. Praktiliselt kõik sellised avaldused tagastame puuduste
kõrvaldamiseks, täiendavate dokumentide lisamiseks vms. Kahjuks on kurb
tõsiasi ka see, et isegi juhul, kui jõutakse menetluseks sobiva avalduseni
ja see toimub paberkandjal on see praktikas suuretõenäosusega vähese
edulootusega vaidlus, sest neid kauplejaid, kellele selline pabertoimik
edastada ja kellel oleks toimiv (füüsiline) postkast ja postiaadress jääb
igapäevaga järjest vähemaks. Praktikas kauplejad ei vasta sellistele
avaldustele (ja meil puudub sageli ka info, kas nad on selle kätte saanud)
ning sellise vaidluse lahendamine ja ka hilisemalt otsuse järgimine
kaupleja poolt on küsitav ning lootus tarbija nõude rahuldamisel otsuse
järgimiseks üliväike.
Menetlustoiminguid tehakse ühe menetluse raames keskmiselt ca 15
(menetlusdokumenti) ning mööname, et olukord, kus isik ei saa kasutada
arvutit, tutvuda materjalidega infosüsteemis (või minimaalselt
e-kirjadega) on posti teel (või ka kauplejale saadetavate eraldi e-kirjade
ja selle manuste rohkuse tõttu) praktikas väga keeruline mõlema vaidluse
osapoole ja ka menetlejate jaoks. Samas nõustame kõiki meie poole
pöörduvaid isikuid nii suuliselt telefonitsi, ka kirjalikult ja abistame
ja juhendame, kuidas komisjonile avaldust esitada ning kuidas sellises
olukorras menetluses osaleda.
Ülaltoodu ei tähenda loomulikult seda, et me paberkandjal või e-postiga
saadetud materjale vastu ei võtaks või menetlemast keelduksime.
Keerulisematel juhtudel soovitame isikul kasutada võimalusel esindajat.
Meile on teada ka kauplejate ring, kes igaljuhul otsuseid ei täida ja meie
kirjadele ei vasta – nende puhul soovitame isegi kohtu poole pöördumist,
sest komisjoni otsus on soovituslik ja selle täitmine ei ole tagatud.
Kuigi menetlus toimub infosüsteemis edastatakse sellises olukorras
tarbijale komisjoni otsus postiga paberkandjal või e-postil aadressil pdf
formaadis kirja lisana.
Mis puudutab veebilehe teavet, siis meie esimene soovitus on ikkagi
esitada dokumente ja vastuseid ja tutvuda menetlustoimingutega ülaltoodud
põhjustel infosüsteemis. Kui see ei ole võimalik, siis on tagatud
tarbijatele ka muul moel komisjoni poole pöördumine. Kuna käesoleval ajal
on just pooleli TTJA veebilehe uuendamine, siis saame selle täiendava info
sinna lisada.
Lugupidamisega

Veiko Kopamees
Tarbijavaidluste komisjoni sekretariaadi juhataja
5056058| [email-masked] <mailto:[email-masked]>
<http://www.ttja.ee> www.ttja.ee
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet
Endla 10a, 10122 Tallinn

From: Kristel Lekko <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, November 27, 2024 3:27 PM
To: Veiko Kopamees <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Cc: TTJA <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Tarbijavaidluste komisjon

Tere

Tülitan Teid Õiguskantsleri Kantseleist. Loodan, et Teil on võimalik kaasa
aidata õiguskantslerile esitatud avalduse lahendamisele.

Õiguskantslerile kaevati, et tarbijavaidluse lahendamine toimub üksnes
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) infosüsteemis.

TTJA veebilehe <https://ttja.ee/avalduse-esitamine>  järgi saab tarbija
esitada avalduse tarbijavaidluste komisjonile ning tutvuda menetlusega
seotud dokumentide ja vastustega ning lisada vastuseid ja dokumente üksnes
TTJA infosüsteemis. TTJA infosüsteemi peab kasutama ka kaupleja.

Palun vastake järgmistele küsimustele:
1.	Kas isik saab esitada avalduse tarbijavaidluse lahendamiseks posti
või e-posti teel või ise kohale tuues (vastavalt tarbijakaitseseaduse
(TKS) § 46 lõikele 2)? Kui saab, siis miks ei ole TTJA veebilehel
sellekohast teavet? Kui ei saa, siis millisel õiguslikul alusel on
avalduse esitamise viisi piiratud?
2.	Kas tarbija ja kaupleja saab tarbijavaidluse lahendamises osaleda
(tutvuda dokumentidega ja vastustega ning lisada vastuseid ja dokumente)
ka muul viisil kui TTJA infosüsteemi kaudu (nt vastavalt TKS §-le 48 jj).
Kui saab, siis miks on TTJA veebilehel teave üksnes infosüsteemis toimuva
menetluse kohta? Kui ei saa, siis millisel õiguslikul alusel on menetluses
osalemise viisi piiratud?

Oodatud on ka muud selgitused ja kommentaarid, mida peate vajalikuks
edastada.

Palun vastake esimesel võimalusel, kuid hiljemalt 9.detsembriks.

Lugupidamisega

Kristel Lekko
õiguskantsleri nõunik
693 8443
[email-masked] <mailto:[email-masked]>

---
Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu
turvalisuses kindel.